Rideklubben Birken har eksisteret i over 40 år, på samme adresse, 10 km. nord for Viborg.

Birken er rideklubben med plads til alle. Børn, unge, handicappede og ældre. Vi har hver uge ca. 400 elever til undervisning og et stort antal besøgende og pårørende. Birken fungerer som et samlingspunkt for mange mennesker i lokalområdet, men tiltrækker også mange ryttere fra oplandet i en radius af 40 km. På Birken har vi både spring– og dressurryttere og med ryttere fra 4-74 år, er sporten med til at binde mennesker sammen på tværs af aldre. Vi rummer alt, lige fra nybegyndere til konkurrenceryttere, og mange af vores elever er 2. eller 3. generation på Birken. Vi har de sidste mange år haft flere ryttere med til både DM, EM og Nordisk mester-skaber for fjordheste og har haft fine placeringer med hjem i bagagen.

Vi afholder stævner og har aktivitetsdag, fastelavnsspringning, juleafslutning og andre arrangementer på Birken. I maj måned afholder Birken Kr. Himmelfartsstævnet, der over 3 dage har omkring 600 starter.